(www) akumulátor-řez |
Pokud baterie není v provozu (např. motocyklové baterie během zimy), je třeba ji udržovat v nabitém stavu. Nejlépe je baterii plně nabít a pak použít dobíječ, který natrvalo připojen k baterii zamezuje pomocí velmi malého proudu samovybíjení. Bez dobíječe je nutné baterii pravidelně nabíjet, nejlépe jednou měsíčně. Udržování baterie v plně nabitém stavu prodlužuje její životnost (proto je nejvhodnější dobíječ). Obecně se lidé domnívají, že je třeba mít baterii v teple (tedy ne na mrazu). Není to nezbytně nutné, pokud je baterie plně nabitá, měla by bez problémů snést i -18°C. Ovšem záleží na značce, některé (levnější) baterie mají v zimě velké problémy.
Pokud je vozidlo mimo provoz, baterie napájí některé spotřebiče ve vozidle. Např. autoalarm nebo analogové hodiny mají odběr 0,08A, takže dokáží vybít baterii kapacity 44Ah zhruba za 10 dní. Varovná světla mají odběr 7A, baterii vybijí za 3 až 4 hodiny. Parkovací světla pak s odběrem 2A vybijí baterii za méně než 12 hodin.
Felicie má v klidu odběr cca 0,021A (21mA) digitální hodiny + paměť autorádia. To znamená dle předchozího, že za měsíc neodjedete, nebo budete mít větší problémy. Po měsíci kapacita plně nabité baterie (44Ah) klesne zhruba na 75% kapacity, což ještě v létě postačuje.
Jak dlouho baterie vydrží mimo provoz?
Pokud není baterie pravidelně dobíjena (tedy většinou dobíjecí soustavou vozidla), postupně se sama vybíjí. Rychlost vybíjení záleží na konstrukci. "Tradiční" baterie (desky s příměsí antimonu) a baterie do motocyklů je dobré plně nabít minimálně jednou do měsíce, "moderní" baterie (desky s příměsí vápníku) vydrží přes čtyři až šest měsíců, ale je vhodné je nabít minimálně každé tři měsíce. Pokud baterie není nějakou dobu plně nabita, má to vliv na její životnost. Pozor je třeba dát v zimě, protože postupným vybíjením klesá hustota a baterie může zamrznout, což vede k deformacím a zničení baterie. Důležité je nenechat nikdy baterii zcela vybít, protože pak sulfatuje, což je nevratný proces, při kterém se na deskách usazují sulfáty a baterii zničí.
Jak zjistit, na kolik procent je baterie nabitá?
Nejlépe (nejpřesněji) se stupeň nabití baterie určuje podle hustoty elektrolytu. Elektrolyt by měl mít ve všech článcích podobnou hustotu, stupeň nabití pak určíme podle níže uvedené tabulky.
Jednodušší způsob je určit stupeň nabití baterie podle jejího napětí. Baterie musí být před zkouškou několik hodin v klidu, tzn. nesmí být po jízdě či nabíjení. Napětí změříme nejlépe s přesností na setiny voltu a určíme stupeň nabití podle tabulky:
Tabulka stavu akumulátoru
Stav nabití | Napětí v klidu [V] | Hustota elektrolytu [g/cm3] | stav |
---|---|---|---|
100% | > 12,60 | 1,26 - 1,28 | v pořádku |
75% | 12,40 - 12,54 | 1,24 - 1,25 | |
50% | 12,24 - 12,40 | 1,21 - 1,24 | ihned dobít |
25% | 11,88 - 12,18 | 1,13 - 1,18 | |
0% | < 11,88 | < 1,12 |
zdroj: | Internet | autor: | www |